/
AIP Nederland stress versus dieet

Dat chronische stress een probleem is, zal voor weinig mensen nieuws zijn. Onderzoekt toont aan dat chronische stress gelinkt is aan het ontwikkelen van een groot aantal ziektebeelden. Denk aan diabetes, hart en vaatziekten, kanker, depressie en auto-immuunziekten. Chronische stress speelt direct een rol bij de ontwikkeling van hormonale disbalans, darmproblemen en een minder goed functionerend immuunsysteem. Daarom is stress ook een van de vijf lifestyle factoren in het Auto-Immuun Protocol. Wat is belangrijker, stress of dieet? In deze blogpost ga ik hierop in.

Ten eerste: wat is stress eigenlijk?

Stress is wat je voelt wanneer je lichaam zich bedreigt voelt. In een reactie op een gepercipieerde bedreiging maakt je lichaam cortisol aan, ook bekend als het “stress hormoon”.

Dit gebeurt allemaal door een aaneenschakeling van reacties die plaatsvindt in wat we noemen de HHB as – HHB staat voor Hypothalamus, Hypofyse (beiden gebieden in de hersenen) en de Bijnier (wat aan onze nieren vast zit). Deze 3 gebieden werken samen in een aaneenschakeling van hormonen die zij achtereenvolgens afgeven, met tot slot de bijnier waar het bekende “stress hormoon” cortisol wordt afgegeven, als ook adrenaline.

Dit hormoon zorgt er op zijn beurt weer voor dat er een aantal cruciale zaken in gang worden gezet om jouw lichaam te helpen te reageren op de gepercipieerde bedreiging: je bloed stroomt vooral naar je spieren (om te “vluchten/vechten”), andere gebieden die minder hoge prioriteit hebben stoppen even met functioneren, zoals je spijsvertering (“nu even niet belangrijk”), je hartslag gaat omhoog (om al dat bloed en nodige zuurstof extra snel rond te pompen), je concentratie verhoogt.

Het maakt in feite niet uit of die bedreiging echt is (er staat een leeuw voor je neus), of gepercipieerd (een harde knal, of de gedachte dat een presentatie mogelijk niet goed gaat, of een gevoel dat je de situatie niet onder controle hebt). Maar bijvoorbeeld ook: kou, werken in een omgeving waar continu met veel lawaai gebouwd wordt, zijn voor je lichaam bronnen van stress. Maar ook, en dat is goed voor mensen met auto-immuunziekten om te beseffen: pijn is ook een bron van stress voor ons lichaam. Dus, wanneer je door je auto-immuunziekten vaak pijn ervaart, besef je dat dat op zichzelf al een oorzaak is dat je lichaam een verhoogde staat van “stress” is. Persoonlijk, was dit een grote eye-opener voor mij, toen ik me ging verdiepen in het Auto-Immuun Protocol. Hierdoor vielen dingen meer op hun plek voor mij, en ben ik ook veel milder geworden voor mezelf. Ik besefte me dat mijn lichaam het al zwaar genoeg heeft, ook al is dat zo makkelijk om te negeren, wanneer je dat niet direct ziet van buiten.

Wanneer is stress een probleem?

Goed, weer terug naar het begrijpen van stress: stress is dus eigenlijk een heel behulpzaam mechanisme in ons lichaam. De meeste mensen leven in een wereld waarin we ons in principe tegen kou goed kunnen kleden, niet bang hoeven te zijn voor wilde dieren en ons niet dagelijks zorgen hoeven te maken voor invallen. Onze bronnen van stress zijn nu anders van aard. We ervaren stress door andere vormen van “bedreiging”: woon-werk verkeer, dreiging te laat te komen, dreiging niet te presteren, dreiging deadlines niet te halen, relationele stress, etc.

In het geval van acute “bedreigingen”, zal je cortisol weer dalen, wanneer het gevaar geweken is. Denk aan: cortisol stijgt bij een harde knal, en daalt wanneer je ziet dat het iets in de verte was/loos alarm. Zolang je lichaam (lees: jouw perceptie van bedreiging, wat dus vooral in je hoofd plaats vindt) in staat is om het toegenomen cortisol weer te reduceren wanneer “het gevaar” is geweken, is stress niets meer dan een behulpzaam mechanisme.

Echter, wanneer je chronisch ervaart dat allerlei factoren, van ’s ochtends tot ’s avonds (en ’s nachts) zorgen voor stress en je lichaam nooit het seintje ontvangt: het gevaar is geweken, het is weer ok, het is weer rustig… dan hebben we het over chronische stress: je cortisol niveau is chronisch hoog en dat is wanneer stress zich duidelijker gaat manifesteren: darmproblemen, minder goed voedingsstoffen kunnen opnemen, stijve nek/schouders/spieren, slecht slapen (stress heeft invloed op ons slaap hormoon melatonine), hormoon disbalans, een immuunsysteem.

Hoe dat komt? Herinner je dat in geval van acute bedreiging je lichaam minder prio geeft aan functies die je niet gebruikt tijdens een acute bedreiging? In geval van chronische stress geeft je lichaam dus continu minder prioriteit aan die functies die je niet nodig hebt voor korte termijn “overleven” van een bedreiging: spijsvertering, groei van onze botten, voortplantingsfuncties, het functioneren van het immuunsysteem, ons slaap mechanisme, het verstoort je gevoeligheid voor insuline (de mate waarin ons lichaam in staat is glucose te gebruiken als energie, i.p.v. voor vetopslag).

Stress en het Auto-Immuun Protocol

Wanneer je werkt aan je gezondheid kan chronische stress elke poging tot herstel serieus ondermijnen.

Het Auto-Immuun Protocol heet een “protocol” en geen “dieet” omdat dieet 1 van de 5 factoren is die invloed hebben op jouw gezondheid – én op elkaar! Stress is een van die vijf factoren. Hoe werken ze op elkaar in? Bijvoorbeeld: wanneer je chronisch gestresst bent, heb je een verhoogde behoefte aan snelle energie en merken de meeste mensen een grotere behoefte aan koffie en suiker. Stress heeft dus ook invloed op de dieetkeuzes die je maakt. Maar ook op de kwaliteit van je slaap (liggen malen in bed, minder melatonine kunnen aanmaken waardoor je de slaap niet vat). Minder slaap resulteert weer in vermoeidheid overdag en weer een sterkere behoefte aan koffie en suiker en zo is de vicieuze cirkel rond.

Dieet, Stress, Slaap, Beweging en Verbinding zijn alle 5 factoren om onder de loep te nemen, wanneer je werk wilt maken van je gezondheid, en dat geldt ook voor als je het Auto-Immuun Protocol volgt.

Je kunt zo clean eten als je wilt, maar als jij lange tijd, dagelijks stress ervaart die je niet meer kunt “managen”, dan is de kans heel groot dat dat jouw optimale gezondheid in de weg staat.

Andersom geldt, als jij je leven zo hebt georganiseerd dat je weinig stress ervaart en de stress die je (onvermijdelijk) ervaart kunt balanceren, maar elke dag je lichaam vol stopt met troep, dan zul je dat – vroeg of laat - even hard merken aan je gezondheid.

Stress versus Dieet, wat is belangrijker?

Dus wat is belangrijker: stress of dieet? Helaas maar waar, het is dus beiden even belangrijk!

Toen ik het AIP ging volgen i.v.m. reumatoïde artritis, was naast dieet, het reduceren van stress in mijn leven, voor mij een “verbeterpunt” . Door het AIP ben ik me nog bewuster geworden hoe belangrijk het is, zeker in het geval van auto-immuunziekten, om stress in je leven te reduceren en te “managen”. Dat wil zeggen: de stress waar iedereen onvermijdelijk mee te maken krijgt, kunnen balanceren (beweging, yoga, meditatie, wandelen, sporten, wat dan ook voor jou werkt).

Ik heb zelf grote beslissingen genomen om stress in mijn leven te reduceren. Een grote beslissing was om na 10 jaar consulting, mijn carrière om te gooien, mij om te scholen en AIP Nederland op te richten. De flexibiliteit, dichterbij huis kunnen werken, een betere balans in ons leven met 2 kleine kindjes… Dit werkt voor mij en mijn gezin veel beter.

Maar het ging voor mij niet alleen over “ander werk” of “dichterbij huis”… het ging ook over mijn mindset: wanneer is het genoeg? Een veel mildere definitie van “genoeg” is afgelopen jaar voor mij ook een thema geweest waaraan ik heb gewerkt en wat heeft geleid tot een reductie van stress in mijn level.

Stress niet over stress: onderzoek wat voor jou werkt

Stress in ons leven is onvermijdelijk. Dus, geen zorgen, stress er niet over dat je af en toe stress ervaart. In plaats daarvan, besef dat het voor je gezondheid en zeker in geval van auto-immuunziekten, van belang om stil te staan bij stress factoren in ons leven en een manier te vinden om stress te managen. Benut kennis over stress in jouw voordeel: kijk naar manieren die voor jou werken om stress te managen. Hoe dat eruit ziet is voor iedereen persoonlijk.

 

Wat mij bijvoorbeeld persoonlijk veel heeft geholpen in mijn “AIP journey”, is het verbinden met andere mensen met auto-immuunziekten, met name via de online community op instagram. Het heeft mij gesteund en geinspireerd en ik heb er meer door geleerd over manieren waarop je kunt omgaan met auto-immuunziekten. Persoonlijk blog ik over mijn AIP journey en over alles wat AIP Nederland organiseert op instagram: @aip_nederland.

AIP Nederland Instagram

En voor veel meer (bijna dagelijkse) inspiratie en informatie volg je AIP Nederland op Instagram
Natuurlijk Gezondheidscentrum
Voorschoterlaan 40,3062 KP, Rotterdam
KvK 73926396
info (@) aipnederland.nl

Schrijf je hier in om op de hoogte te blijven van AIP Nederland nieuws en acties!